söndag 12 oktober 2008

Reality is knocking on the door

"Snabb" genomgång vad som hänt sedan sist, jag har gått i språkkurs i ca 1.5 vecka och har väl utvecklat tyskan lite till även om kursen kanske inte var den bästa. Dock kostade det ungefär lika mycket för 1.5 vecka som den andra kursen gjorde för en dag, så resultatet var kanske lite väntat. Man brukar ju säga att man får vad man betalar för. I övrigt så har det varit lite aktiviteter med de andra erasmusstudenterna bland annat en väldigt trevlig fest. Undra om tyskarna har ungefär samma uppfattning om oss som vi har om erasmusstudenter hemma i Sverige. Vilket är ungefär att de klär sig konstigt, förstår ingenting och enbart festar. T.ex fick en stackars tysk student förklara i ca 5 min hur man tankade på studentkorten med pengar, så att man kan handla mat och liknande i skolan.

Studentkorten, alltså motsvarande LIU-korten i Linköping, är sjukt smidiga. Pengar fyller man på i automater, sedan kan man handla lunch och fika med det. Luncherna kostar under 3 euro! riktigt trevligt. Maten är helt ok minst i samma klass som dyra kårallen i Linköping. Köper man en dricka så går det att göra i automater med korten, det går även att sedan panta sin flaska och få tillbaka panten på kortet. Dessutom flyter allt på smidigt i köerna eftersom man slipper hålla på med alla kontanter som annars är det som gäller i Tyskland.

Imorgon börjar skolan, jag har helt otroligt mycket på schemat, en föreläsning mellan 12.00-13.30. Sedan på tisdag har jag inget schemalagt, för att öka med lite mer onsdag, torsdag för att sedan toppa på fredag med en ganska (ganz) schemalagd dag där jag slutar kl 18.00. Eventuellt kommer detta bli schemat för hela terminen om vi (Jag, Axel och Johanna) inte får något ändrat efter vårat möte med informaticsansvariga. Vet fortfarande inte om schemat är bra eller dåligt...

Övriga aktiviter som jag vet om denna vecka är fest på lördag i Andreas WG, där de fyra boende får bjuda in 20 personer var. Innan det ska det väl hinnas med minst ett, förhoppningsvis två, tre pass på gymmet som vi nu äntligen har hittat och som jag provtränat på. Den tyska kulturen är ju inte direkt som gjord för att hålla sig i form så man får nog spendera en del tid på gymmet.

Får se om det blir ett lika långt mellanrum mellan inläggen denna gången, vem vet min blogg är kanske på väg in i någon slags nedåtgående trend som hela börsvärlden verkar vara i.

3 kommentarer:

Georg sa...

tjenare!
citat: "..uppfattning om erasmusstudenter hemma i Sverige. Vilket är ungefär att de klär sig konstigt, förstår ingenting och enbart festar."

fräckhet ;-)
Jag har studerat alltid och festade bara om jag måste!! eller tvärtom??

ha det så bra
Georg

Jonatan sa...

Grüss Gott!

Heter gymmet som ni har hittat möjligen McFit? Om inte kan jag starkt rekommendera dig att kolla upp det innan du köper något annat gymkort. Det är minst sagt "Toll!". 16.90/mån och kanonfräscht. Finns på 100 ställen i Deutschland varav några lär ligga i München. För sin ringa månadsavgift så får man träna på alla deras anläggningar. McFit-gymmet nära mig är dessutom riktigt fräscht!

Bis dann!

Rickard sa...

:), Georg det stämmer att du bara festade när du var tvungen sedan att du alltid var tvungen är ju en annan sak.

Jonatan: Gymmet mycket riktigt McFit, riktigt prisvärt gym grymt fräscht. Ligger dock lite långt ifrån boende och skola men å andra sidan finns det inget annat rimligt alternativ.

Servus!